Nyttig informasjon for foreldre

MAT

Barna får alle måltidene i barnehagen, bortsett fra frokost. Barna må ha med seg niste hvis de ønsker å spise frokost i barnehagen. frokosten er mellom 07.00-09.00. Husk å tenke igjennom hva barnet får med seg. Det er viktig med et variert og godt kosthold. Vi fokuserer på å redusere sukkermengden og oppfordrer til pålegg uten sukker. Barna får servert to måltider om dagen som inneholder brød eller knekkebrød og sundt pålegg. Tirsdager baker kjøkkenansvarlig rundstykker og minst en gang i uka får alle servert et varmt måltid. Alle barna får frukt/grønnsaker i barnehagen hver dag som deles opp til 14.00 måltidet. Barna får vann eller melk til drikke.

Barnehagen skal være med å bidra til at barna får gode kunnskaper og gode vaner når det gjelder et sunt kosthold. For å oppnå dette vil vi fokusere på å lære barna om sunn mat og drikke, mathygiene og vise barna hvor vi får maten fra. Vi har også begynt å bytte ut noen av matvarene med økologiske alternativer siden vi jobber med tema bærekraftig utvikling.

Matallergi/intoleranse

Vi har etterhvert mange barn med intoleranse og forskjellige allergier. Det er viktig at dere som foreldre informerer avdelingen om hva barnet ikke tåler og konsekvens ved kontakt.Er det noe ditt barn ikke skal spise, må avdelingen informeres om dette.

KLÆR

Barna trenger godt med ekstratøy tilpasset sessong liggende i barnehagen, samt regnklær og støvler. Vi er mye ute og da er det ekstra viktig med gode og praktiske uteklær som barna kan leke i, uten å være redd for å bli skitten!

Husk å merke alt med barnets navn/initialer, det letter arbeidet for alle parter. Det kan være lurt å merke alt fra sokker/truser til dresser og sko. Med så mange barn som bruker samme størrelse og som ofte har like plagg er det umulig for oss å vite hvem som eier det. Personalet kan gi gode og nyttige råd angående praktiske klær/fottøy m.m.

BARNS SYKDOM

Dessverre er det slik at barn oftere blir syke når de går i barnehage enn når de er hjemme. Hovedregelen er at febersyke barn og barn med redusert allmenntilstand skal holdes hjemme. Er du i tvil, snakk med oss i barnehagen.

Anbefalingene gjelder av hensyn til faren for å smitte andre, men også med tanke på forverring av egen sykdom og faren for komplikasjoner. Barnet skal holde seg hjemme dersom de har feber 38 eller høyere. Barna bør også holdes hjemme dersom de har svekket allmenn tilstand. Det vil si dersom de er slappe, uopplagte og virker syke. Har barnet hatt omgangsyke/diare SKAL det holdes hjemme i 48 timer etter at barnet er symptomfri.

Medisinering i barnehagen

Foreldrene har ansvaret for at barnet tar sine medisiner på foreskrevet måte. Dersom barnet må ta medisiner i barnehagetiden skal foreldrene fylle ut et medisineringsskjema. Medisinene skal leveres i orginalpakning merket med barnets navn og bruksmåte.

Akutt medisinering

Dersom barnet har en sykdom som kan kreve akutt medisinering, skal medikamentet leveres i orginalpakning, merket med barnets navn og det skal følge med instruksjon for akutt medisinering.

DUGNAD

Blir arrangert ved behov- det er da frivillig om man som foreldre ønsker å delta.