Byen

Fiskemottaket

Både de store og de små barna i barnehagen bruker byens mange muligheter.

fiskemottaket på solsiden får barna og de voksne alltid god service. Her får de innblikk i hva havet har å tilby, og innimellom blir det en nystekt fiskekake eller to.

På andre siden av havna ligger kastellet. Her har sjømannsforeningen lokaler, og det er et lite lokalt sjøfartsmuseum der. Ute på Kastellet har man en flott utsikt ut mot havet, og ut mot Stangholmen fyr. Det er flere kanoner ved Kastellet, og barna har ofte en flott "sjørøverlek" her, etter at de har spist matpakkene sine.

Litt lengre inn mot byen ligger parkene Hasdalen og Kjæret. Parkene benytter de voksne og barna av og til når de har vært på tur i byen. Hasdalen har lekeapparater og gamle frukttrær og i Kjæret finnes det masse Bjørnebær. På vinteren blir det også fine akebakker i Tjæret.

Like i nærheten av Kjæret ligger Risør bibliotek, her er både store og små på lesestunder i regi av biblioteket. Barnegruppene går også opp her på eget initiativ, for å leie bøker, lese bøker, leke eller bare ha en varm plass å spise nista på en sur, regnværsdag når en er på tur.